torsdag 4 augusti 2016

4 augusti - Internationella IPA-dagen

Källor;
Temadagar
Checkiday
Svenska ölfrämjandet







Hade länge planerat att fira dagen på den enastående Hopnicken i Slottsskogen, men nu befinner jag mig i ödemarken långt ifrån IPAns förlovade land. Moderskapet funderar dock på att börja odla humle så det om något kan la ändå klassas som relativt öl-nördigt.

Jag kommer att återvända till staden idag, frågan är när och frågan är om systemet då redan har stängt. Får se hur firandet kommer att eskalera, tänker att jag kanske dricker någon IPA eller så stannar jag hemma och läser på sjukt mycket och knyter näven mot Systembolagets öppettider.

För er som inte vet så är IPA en Indian pale ale dvs. en bäss. En IPA är en överjäst öl med hög alkoholhalt, detta för att den ursprungligen skapades för att överleva den tidskrävande resan mellan England och Indien, extra alkohol och extra humle har nämligen en konserverande effekt.

Jag kan inte så möe om öl, men umgås med folk som kan desto mer och verkligen gillar att prata om det. Jag tycker om öl, helst god, kanske IPA och i vissa fall nödraketer och TV-spel.

Uppdatering;

Firade torsdag, åkte tåg, uppsökte butik gröna skylten och sitter nu i Azaleadalen och dricker IPA med andra människor som dricker IPA. Snart ska vi gå till bar och dricka IPA, en kort väg och ölen blir sällan kass.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar