onsdag 24 augusti 2016

24 augusti - Degraderingen av Pluto

Källor;
Temadagar
Days of the year
Wikipedia








Detta är ändå en dag som jag har firat sedan 2007, då Pluto degraderades från en planet till en dvärgplanet den 24e augusti 2006. definitionen av vad en planet är kom upp i debatten och då kunde Pluto inte längre hålla måttet.

För att få räknas som planet krävs sedan 2006 vissa kriterier, nämligen;

"The object must be in orbit around the Sun.
The object must be massive enough to be rounded by its own gravity. More specifically, its own gravity should pull it into a shape of hydrostatic equilibrium.
It must have cleared the neighborhood around its orbit."

Tidigare år har jag tagit en öl, pekat på måfå ut i rymden och utstött ett skratt som skulle kunna definieras som en  kombination mellan förakt och medlidande, tänker att firandet kommer gå till på motsvarande sätt även i år.

Uppdatering;

Med ett glas rhötjut i handen beger jag mig ut till gårds och vid den söta doften av mina granars jazztobak dokumenterade jag årets hån;



















/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar