lördag 27 augusti 2016

27 augusti - Sveriges Raoul Wallenbergdag

Källor;
DagensNyheter
RaolWallenberg.se
Wikipedia













Har läst på om Raoul Wallenberg, som för er som inte gjort det har gått till historien för sina humanitära insatser i Ungern under andra världskriget. Han räddade tiotusentals ungerska judar undan förintelsen genom att utfärda skyddspass och husera dem i byggnader som klassades som svenskt territorium.

Dagen firas på Raouldagen, det vill säga den dagen Raoul har namnsdag, nämligen 27 augusti. Dagen benämns även som Sveriges dag för civilkurage och medmänsklighet, vilket jag försöker jobba med.

Nu när jag känner att jag kan klassas som en regelrätt vuxen, så går det ingen nöd på mitt civilkurage, jag försöker säga till, säga ifrån och göra motstånd, när människor i min både fysiska och känslomässiga närhet gör fel eller beter sig illa mot andra människor.

Det jag har märkt är att det egentligen bara krävs en person som säger något och om detta något är vettigt så startar det en rörelse som får andra människor att agera, som när jag ensam i Slottsskogen sittandes på en filt skällde ut nazister och en efter en av de andra som satt på filtarna runt omkring reste sig upp och bara tittade på dem med korsade armar.

Vet inte hur jag ska fira dagen än, men det löser sig.

Uppdatering;

Jag firade genom promenad och sömn, hann inte med allt för mycket medmänsklighet, men tänker att jag jämkar det mot andra dagar då jag medmänsklar mer.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar