lördag 10 december 2016

10 december - Internationella dagen för mänskliga rättigheter

Källor;
Wikipedia
United Nations
Days of the year









Funderade på att fira Nobeldagen, fick kortslutning i hjärnan köpte mat som inte passar ihop med varken mig eller dagen, funderade på att sunka omkring i min balklänning och recitera Ribbing högt samtidigt som jag ojade mig över att Nobel bara var något av ett arsel som läste sin brors dödsannons i den franska pressen och tänkte "va faaaan ärre såhär jag kommer bli ihågkommen" och nu sitter stiffa gubbar och äter mat jag inte kan uttala och DYLAN fakking Dylan vann Nobelpriset i litteratur, kommer han komma? Nej, är det för att han också är något av ett arsel i sann Nobel-anda, Ja.

...Men jag orkade inte, så nu blir det mänskliga rättigheter banne mig, något som är värt att fira.

Har firats sedan 1950 till minne av att FN:s deklaration för de mänskliga rättigheterna antogs 10 december 1948. Varje år har ett tema och i år är temat  "Stand up for someone's rights today!" det vill säga "stå upp för någons rättigheter idag!"

Tänkte att jag börjar med att ta en Pledge, gör det du också! Tänkte även läsa igenom FN:s deklaration för mänskliga rättigheter och komma underfund med att de är ganska vettiga, men består i ganska mycket plattityder som många länder bryter mot i praxis.

Donerar lite pengar till Amnesty också, gör det du med.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar