lördag 3 december 2016

3 december - Internationella funktionshinderdagen

Källor;
Temadagar
Wikipedia
Handikappsförbunden

















En FN-dag som har firats sedan 1992 och varje år har ett tema och i år är att FNs 17 mål för framtiden (som ni kanske minns från tidigare i bloggen) även ska inkludera funktionshindrade, länkar till den sjukt beroendeframkallande rappen igen;




















Så vad är en funktionsnedsättning, enligt Socialstyrelsen är "Funktionsnedsättning är en nedsättning av fysisk, psykisk eller intellektuell funktionsförmåga." Jag är klassad med en funktionsnedsättning, i korta drag har mycket skit runnit under många broar och lämnat mig kantstött. För mig är det en positiv sak, jag kan få den hjälpen jag behöver, jag behöver inte förklara, de kan läsa sig till saker.

Sen har folk en förmåga att suga och behandla en som en vore dum i huvudet, säga läckra saker som att "vissa människor med psykiska problem, ser ut som helt vanliga människor" eller erbjuda en en assistent och se förbannade ut när jag säger att jag hellre vill ha en Segway och det borde bli ungefär samma kostnad. 

Tänker att jag firar genom att titta på lite videos med min nya favorit Youtubare;

















/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar