söndag 4 december 2016

4 december - Småkakans dag

Källor;
Days of the year
Punchbowl
National day calendar







Så detta känns som det firande jag hinner med idag i mitten av bärande av saker. Så jag började läsa om kakor och sedan bytte jag språk och det blev "cake" det vill säga tårtor och körde översättning igen och kom fram till att den svenska motsvarigheten till "cookie" är småkakor på svenska...spännande va!

Borde läsa på mer, men just nu är jag morgontrött och läser att småkakor började serveras på kaffehus när kaffeförbudet upplöstes 1822, klamrar mig krampaktigt fast vid kaffekoppen och sneglar dömande på historien. Sen börjande en servera det hemma och mindre än sju olika sorters kakor ansågs oartigt, fattar ni hur mycket tid gick till bakning.

Tänkte att jag skulle smyga in på en butik och investera senare, får se vad de blir för sort, men om jag känner mig själv tänker jag nåe med choklad, det finns ju inga med lakrits vad jag vet.

Uppdatering;

Mitt i flyttkaoset blev det fika och pepparkakor, så firandet är on point!











/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar