fredag 23 december 2016

23 december - Festivus

Källor;
Wikipedia
Festivus web
Wiki how
















Okay Festivus! Är en högtid som kom till allmän kännedom genom ett avsnitt av Seinfeld (1997), skrivet av Dan O'Keefe vars far Daniel O'Keefe införde firandet i sin egen familj redan 1966.

Festivus är något av en anti-högtid som står i stark kontrast till julens konsumerande.

Så hur firar en Festivus? Jo, först måste en ha "Festivus pole" en påle i aluminium som ersätter alla juldekorationer, jag tänker snabbt och konstruerar en egen;






















Sen ska en äta röd mat;

"Find “red” food. The traditional Festivus main course is typically something rich and red, such as meat loaf, spaghetti and meatballs or another favorite, “Beefarino."

Vilket är passande då jag planerar att äta;





















Efter middagen ska en ventilera och fira;

"Airing of Grievances" det vill säga påtala vad för något som stör en hos de deltagande,

Sedan ska;

"The Feats of Strength" äga rum, där målet är att brotta ner familjens överhuvud.

Under Festivus kan även festivusmirakel ske, dessa är ofta vanliga och lättförklarliga händelser under dagen. 

Det känns som att dagen är väl utstakad!

Firar Festivus i kombination med min egen tradition av att fira "långa längtans dag" då jag lagar julmat, lyssnar på Lars Vegas trio, dricker kanelwhiskey, slår in julklappar och försöker knåpa ihop julklappsrim.

Uppdatering;

Börjar med att titta på Seinfeldt avsnittet, för extra känsla!

















Uppdatering;

Upplevde mitt första Festivusmirakel!

Hittade min svarta BH-Påse, den låg i strumplådan!

Uppdatering;

Det kombinerade firandet är fab!























Uppdatering;

Örtmarinerade morötter ett måste på julbordet!





















Uppdatering;

Ser inte så rött ut för världen men rött som fan och snabblagat som tusan, detta är min Festivusfeast!






















Uppdatering;

Det är dags för "Airing of Grievances" då det än så länge är jag och katten så kan jag börja med att säga;

Du är en klumpig katt
Du väcker mig på nätterna och driver mig till vanvett
Du är inte så söt som du tror du är
Att du kissade på mina nytvättade lakan gör mig förbannad
Fiiiint att du rev upp tapeten på Alla katters dag...får mig absolut inte att överväga avlivning
...tror att du har börjat ligga i kattmöbeln för att du nu har gått ner i vikt och faktiskt får plats
Varför förstör du allt jag gillar
De har rätt...din svans är..patetiskt liten
Jag tittar på andra katter på internet.

Tänkte att jag kan passa på att köra "The Feats of Strength" nu när jag blivit ordentligt bitter, som kattägare vet jag vem som är hemmets överhuvud.





















Förlorarblicken är talande!

/Ellen 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar