tisdag 13 december 2016

13 december - Kakaons dag

Källor;
Punchbowl
National day calendar
Anyday guide
















Kakao, på gott och ont.

Kakao kommer från kakaoträdet, närmare bestämt arten Theobroma cacao, blev nördfiken på ordet Theobroma, då jag vet att Theos betyder Gud och webbar nu runt.  Så Theo (grekiska namnet för Gud) och Broma (som är grekiska för mat) Så Theobroma betyder "mat för gudarna", vilket kan stämma då kakao är mäkta göddigt.

Ordet Kakao eller cacao är ett ord som kommer från de gamla mesoamerikanska språken som pratades av bland annat Mayafolket.

Är inte en lika stor chokladfantast som vissa andra, ja, choklad är förbenat gott men kommer aldrig slå lakrits, som tur så finns det nuförtiden lakritschoklad så kombinerar ihop två göddiga saker och skapar ultragödd.

Håller på att superstäda mitt badrum och måste återgå till det, då klor(in) är ett giftigt ämne som jag är överkänslig mot och börjar känna hur halsen drar ihop sig.

På återseende.

Uppdatering;

Sitter och äter lakritschoklad och begrundar hur mycket jag hatar att städa, än så länge har jag donat med handfatet och toaletten, ska ge mig i kast med badrumsskåpet snart och speglarna, lyssnar på en intressant dokumentär om Lewinskyaffären och straffar mig själv genom att ha den pausad när jag vilar.

Chokladen är god i vilket fall!

Choklad framställs ju ur kakao och kakao framställs genom att en plockar kakaofrukterna och när jag säger en så menar jag naturligtvis både vuxna och barn då barnarbete är ytterst vanligt inom kakaoindustrin. Efter frukterna är plockade fermenteras kakaofröna i ett-sex dygn, därefter torkas och rostas de, skalet krossas och tas bort och efter detta valsas det resterande till kakaomassa som pressas och värms till 70 grader då kakaosmöret separerar.

Kakaopulver är mald kakaomassa.

Jag tänkte ge mig i kast med mitt badrumsskåp nu, på återseende.

Uppdatering;

Dricker nu havrechokladmjölk och tycker hiskerligt synd om mig själv, om jag hade tre önskningar skulle en av dem vara att jag kunde göra en area runt omkring mig klinisk ren,diskad,tvättad,lagad genom att knäppa med fingrarna, tänker typ 2 meter runt mig, så hade jag kunnat gå och knäppa fingrarna, starta ett städbolag och vinna allt.

Men då det inte dykt upp någon jävla ande än, så har jag andaktigt städat badrumsskåpet, putsat speglarna och gått ut med källsorteringen.

Ser att det är hela 1% kakaopulver i denna ljuva havrechokladmjölk, känner att jag firar i måttliga mängder. Tänkte vila lite, då jag är nyopererad och inte helt jävla fit för att vara badrumsmarodör och kanske försöka leta fram "The dark side of chocolate" som då beskriver barnarbete inom kakaoindustrin...

...och lyckas


















Så ska vila/utbilda mig i 47 minuter, sen ska jag ge mig i kast med att städa under badkaret...huvva.

Uppdatering;

En förjävlig och förjävligt bra dokumentär! Ska hitta en mutdokumentär och nu ge mig i kast med badkaret.

Uppdatering;

Halsen kliar av klorin, huden kommer la lossna om ett tag och jag är efter dokumentären inte ett dugg sugen på choklad. Men nu ska badrumsgolvet torka och sen kaaanske jag är nöjd.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar