torsdag 22 december 2016

22 december - Matematikens dag

Källor;
Wikipedia
The Hindu











En indisk temadag som har firats sedan 2012, då det var 125 år sedan matematikern Srinivasa Ramanuja föddes. Ramanuja var en autodidaktisk matematiker, det vill säga att han nästan inte hade någon formell utbilning i matematik utan är självlärd.

Då jag är en person som är väldigt dålig på matematik har jag alltid varit väldigt fascinerad av det och inte förrän jag började lärarprogrammet och pluggade pedagogik började jag förstå varför jag är så kass. Jag har inte förstått grunderna i matematik, har lärt mig att räkna utifrån min egen hjärna som har många brister och fel, däremot var jag bra på algebra och andragradsekvationer för att jag har en fallenhet för krypton och det verkar vara något jag lärt mig grunderna i.

Hur ska jag dock fira denna dag av dagar? Gratulera lite matematiker, köra lite schyssta ekvationer...eller titta på en film om matematiker eller matematik?

Där bland annat;

"Jurassic Park (1993) – A mathematician (Jeff Goldblum) is among those invited to a theme park with cloned dinosaurs, in order to assess its safety."

...fanns med.

Tänker dock att det dagen till ära får bli The man who knew infinity en biografisk film om just Ramanuja, låt lärandet fortsätta!

Uppdatering;

Sjukt intressant film och han dog vid 32 års ålder...såattehhh...jag har ingen ångest.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar