tisdag 6 december 2016

6 december - Gazpachosoppans dag

Källor;
Anyday guide
National day calendar
Foodimentary







Hittade inte så mycket att fira just idag och tänkte att jag slår till med något som varit en skräck för mig i många år nämligen Gazpacho, tänkte att jag inte ska äta utan mest plugga. Då jag är överkänslig mot färska tomater, de får mig förutom att bli kränkt att klia i mun och på fingrar, sen gillar jag inte tomat så det är något av en win-win.

Fick reda på att Gazpacho fanns som koncept i det avsnittet av Simpsons när Lisa blir vegetarian;


















Så Gazpacho är en soppa från Andalusien, som innan tomatens intåg bestod av andra råa grönsaker (tomaten tillsattes på 1800-talet och det är den varianten av soppan som har spridit sig). Gazpacho värms inte utan råa grönsaker olivolja,vinäger och torrt bröd som mortlars mixas eller blendas ihop till en soppa.


















Verkar aslätt att göra, borde webba på andra soppor en slipper tillaga!

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar