fredag 30 december 2016

30 december - Bakpulvrets dag

Källor;
Any dag guide
Punchbowl
Holiday insights








Det börjar bli skralt sådär sent på året och jag vill ju inte fira bacon, har aldrig förstått grejen med bacon, förutom lidandet då, är det det som är det roliga? Så jag tänkte läsa på om bakpulver och försöka finna det intressant, visserligen brukar jag ju alltid lära mig grejor och det är ju sällan fel.

Bakpulver är ett jäsmedel som används i baking av diverse slag, "Bakpulver är en blandning av cirka 30 % natriumvätekarbonat (bikarbonat; E500), cirka 40 % syra såsom natriumpyrofosfat (E450) och cirka 30 % av något ämne som motstånd mot fukt, till exempel majsstärkelse"

Vid kontakt med vatten reagerar syran med bikarbonatet och bildar koldioxid och det är så jäsningen går till, när en sedan tjoffar in präktigheten i ugnen så är vissa bakpulver dubbelverkade och har en syra som inte reagerar förrän den är i ugnen, bra som bakpulver, dålig som Hans till min Greta.

Bakpulver uppfanns av den brittiske kemisten Alfred Bird och började massproduceras 1843,Bird uppfann även äggfri maizena, hans hustru var allergisk mot både jäst och ägg och det sägs vara drivkraften bakom hans uppfinningar.

Hittade en video med "Life-hacks";

















Får se hur firandet fortlöper!


Uppdatering;

Kände att jag i Birds ära köpte maizena, så omtänksam känner jag mig.

/Ellen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar